• 1

Bagaimana memilih mesin cetak automatik?

Bagaimana memilih mesin cetak automatik?

Pemilihan mesin cetak automatik harus berdasarkan pertimbangan menyeluruh mengenai banyak faktor, seperti:

(1) Ketepatan pemutus: Apabila coran dengan ketepatan dimensi tinggi dan keperluan kekasaran permukaan tinggi berlaku, kaedah cetakan dengan pemadatan acuan pasir tinggi harus dipilih.

(2) Bahan pemutus: bahan pemutus yang berbeza mempunyai keperluan yang berbeza untuk kekakuan acuan pasir. Secara amnya, besi tuang dan besi tuang memerlukan keperluan yang lebih tinggi daripada aloi bukan ferus, dan besi mulur lebih tinggi daripada besi kelabu dan besi tuang yang mudah ditempa. Untuk bahan yang memerlukan kekukuhan acuan pasir tinggi, kaedah mencetak dengan kekompakan acuan pasir tinggi harus dipilih.

(3) Struktur acuan: Contohnya, apabila pemutus mempunyai alur sempit, pasir gantung tinggi, lubang bolong padat, dan lain-lain, kaedah pencetakan dengan ketepatan lukisan acuan tinggi dan kekompakan acuan pasir seragam harus dipilih.

(4) Output pemutus, ukuran dan variasi batch: Casting dengan output besar, batch besar dan varietas tunggal harus menggunakan peralatan cetakan khas atau kecekapan tinggi; coran kecil dan pelbagai jenis harus menggunakan peralatan cetakan dengan teknologi fleksibel dan organisasi pengeluaran yang mudah. Pengeluaran sehelai sesuai untuk cetakan manual.

(5) Bentuk corak, ukuran dan berat: Bila kondisi memungkinkan, coran dengan bentuk yang serupa, perbedaan kecil dalam ukuran dan berat harus menggunakan mesin cetak yang sama. Ini benar terutamanya apabila kotak pasir perlu dilengkapi dengan tali pinggang kotak untuk memudahkan penyatuan kotak pasir.

(6) Syarat-syarat untuk mencetak pasir: Ketika mengatur beberapa set mesin cetak pada jalur produksi yang sama, syarat-syarat untuk pasir cetak bersatu harus dipertimbangkan sebanyak mungkin untuk memilih mesin cetak.

(7) Peralatan konfigurasi bengkel pemodelan: Ini sangat penting ketika bengkel lama diubahsuai. Ia mesti digabungkan dengan keadaan bengkel asal, kapasiti pengeluaran peralatan sokongan lain (seperti tungku, rawatan pasir, dan lain-lain), tahap teknologi, keadaan pengangkutan, proses teknologi, dll. Analisis dengan pandangan kejuruteraan sistem untuk menentukan yang mana mesin cetak sangat sesuai untuk menghasilkan faedah pelaburan yang besar.

(8) Keadaan perkakas: Ketepatan dimensi dan tahap kekasaran permukaan pola harus sesuai dengan mesin cetak yang dipilih.

(9) Sebaiknya pilih peralatan pemodelan yang dapat memenuhi perlindungan alam sekitar, kebersihan industri dan keselamatan pekerja.

(10) Mesin pengacuan dengan kecekapan tinggi harus menggunakan barisan pengeluaran cetak yang sepadan dan tidak dapat digunakan sendiri.

12

Masa pengeposan: Sep-17-2020